در حقوق ایران، جرم تهمت و افترا جزء جرایمی است که به شدت تحت توجه قرار گرفته‌اند. تعریف دقیق جرم تهمت و افترا و مجازات آن در این کشور تحت عنوان ” تهمت و افترا” در بخش مجازاتی قانون جزایی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

تهمت و افترا

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66435447-021 و 09120717639

تهمت و افترا به‌طور کلی به معنای هر گونه اظهارات یا اقداماتی است که ممکن است سمع یا شهرت یک شخص را آسیب بزند. این شامل اظهارات نادرست، تحقیر، شایعه‌پراکنی، چاپ و منتشر سخنان متهم که می‌تواند به تمجید یا تحقیر فرد بپردازد.

مجازات برای این جرم ممکن است شامل دادگاه‌های جزایی و جرایم رایانه‌ای باشد. مجازات‌ها می‌تواند شامل جریمه مالی، زندان، پس دادن خسارت به فرد مورد توهین باشد.

تفاوت توهین با تهمت و افترا

هرچند توهین با تهمت و افترا شباهتهایی با هم دارند ولی در واقع  مفهوم توهین با تهمت و افترا متفاوت است. بطوریکه افترا به معنای نسبت دادن یک عمل مجرمانه بطور صریح به یک فرد یا افرادی با ارائه اخبار و اسناد است. اما فرد توهین کننده صرفاً هتک حرمت کرده است. به عنوان مثال اگر فردی به شخص دیگری بگوید : «دزد»، بدون آینکه واقعا منظور او این باشد که شخص مقابل مرتکب جرم دزدی شده و از این کلمه صرفاً به عنوان فحش استفاده کرده باشد، این کار توهین است که البته در حوزه حقوقی خود جای دارد.

تهمت و افتراها می‌توانند در انواع مختلفی رخ دهند و در اینجا به برخی از انواع رایج این جرم که ممکن است در محدوده مفهوم قانونی تهمت و افترا قرار گیرند، اشاره می‌شود:

تهمت و افترا در زمینه اقتصادی

در این حالت، افراد یا سازمان‌ها ممکن است اظهارات نادرست در مورد مواردی مانند سرمایه‌گذاری‌ها، معاملات مالی یا سیاست‌های اقتصادی دیگر، ارائه دهند که می‌تواند به تحقیر یا تضییع اعتبار فرد یا شرکت مورد نظر منجر شود.

تهمت و افترا در زمینه اجتماعی

در این مورد، افراد ممکن است اظهارات غیرصحیح و توهین‌آمیز در مورد وضعیت اجتماعی یا فردی خاص ارائه دهند. این تهمت و افتراها ممکن است به تحقیر فرد، گروه یا جامعه ای اشاره داشته باشند.

تهمت و افترا در زمینه حرفه‌ای

در این مورد، اظهارات نادرست یا توهین‌آمیز ممکن است به افراد یا تخصص‌های حرفه‌ای وارد شود که می‌تواند به تخریب اعتبار یا حرفه فرد منجر شود.

تهمت و افترا در حوزه حقوقی

مواردی همچون ادعاهای غیرصحیح در محاکمه یا اظهاراتی که به دیگران به‌طور نادرست متهم کننده باشند، می‌تواند به تهمت و افترا در حوزه حقوقی تلقی شود.

تهمت و افترا در حوزه رسانه‌ای

از آنجا که رسانه‌ها تأثیر بسیاری بر جامعه دارند، اظهارات نادرست یا تحریک‌آمیز می‌تواند به عنوان تهمت و افترا در نظر گرفته شود.

در هر یک از این حوزه‌ها، ارائه اطلاعات دقیق و اثبات صحت از اهمیت بالایی برخوردار است. برای حفظ حقوق و حفاظت از خودتان در مواجهه با این نوع ادعاها، بهترین راهکار همیشه مشاوره با یک وکیل متخصص در زمینه حقوق جزایی و دفاع از حقوق شما است.

گروه وکلای ناب با تجربیات فراوان در حوزه جرم تهمت و افترا آماده ارائه مشاوره به شما در این زمینه می‌باشد.

 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639

از منظر قانون مجازات اسلامی جرم تهمت و افترا به به دو دسته تقسیم می‌شود:

تهمت و افترای قولی

در این حالت شخص صرفاً با الفاظ و کلمات خود بصورت شفاهی اعمالی را به شخص دیگری نسبت می‌دهد که درستی آن ثابت نشده است.

براساس ماده 697 قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی از طریق اوراق چاپی و یا خطی، با درج در روزنامه و جراید، سخنرانی در مجامع و یا به هر وسیله‌ای امری را صراحتاً به شخص دیگری نسبت دهد و منتشر سازد که آن امر مطابق قانون جرم می‌باشد، و نتواند درستی آن اسناد را اثبات کند، به غیر از مواردی که موجب حد می‌شود به جزای نقدی درجه شش محکوم خواهد شد.

تبصره ماده: در مواردی که انتشار آن امور موجب اشاعه فحشا می‌شود، حتی اگر بتواند صحت اسناد را اثبات کند، خود مرتکب به جرم مذکور به حساب آمده و محکوم می‌شود.

بنابراین در تفسیر این ماده قانونی باید اذعان داشت که در جرم تهمت و افترای قولی و لفظی نیازی نیست که تهمت و افترا حتما مکتوب باشد. حتی اگر از دهان شخص خارج شده باشد جرم محسوب می‌شود. ضمناً حتی اگر واقعا تهمت و افترا قابل اثبات باشد ولی انتشار آن سبب اشاعه فحشا بشود، کسی که خبر را اطلاع رسانی کرده نیز مرتکب جرم شده است.

نکته: پس اگر کسی مرتکب روابط نامشروع شود، حتی اگر شما بتوانید آن را اثبات کنید، حق بیان و انتشار آن را در عموم ندارید. زیرا سبب اشاعه فحشا در جامعه می‌شود.

تهمت و افترای فعلی

در این حالت فرد قصد متهم کردن دیگر را به لحاظ قانونی دارد و مقدمات این کار را بطور عملی انجام می‌دهد. مانند قرار دادن مواد مخدر و آلات جرم در منزل یا محل کار شخصی دیگر، پروند سازی برای یک فرد، بردن آبروی شخص دیگر و ...


طبق ماده 699 قانون مجازات اسلامی هر گاه کسی از روی آگاهی و عمد به منظور متهم کردن شخصی دیگر اشیاء و ادوات جرم را در منزل یا محل کسب او قرار دهد و مخفی کند بطوریکه یافت شدن آن شیء در تصرف کسی جرم محسوب شود و شخص مورد نظر تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد، بعد از صدور حکم منع تعقیب و برائت آن شخص، مرتکب جرم تهمت و افترا به شلاق تا 74 ضربه و یا حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.

تهمت و افترا

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66435447-021 و 09120717639

تهمت و افترا در قانون مبارزه با مواد مخدر

در قوانین مبارزه با مواد مخدر ایران، افترا نیز به خصوص در موارد مرتبط با مواد مخدر جرم محسوب می‌شود. ماده 26 قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به شخصی که با قصد متهم کردن دیگری مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیردارویی و یا آلات و ادوات استعمال آن‌ها را در محلی قرار دهد، مجازات همان جرم را تعیین می‌کند.

همچنین، ماده 27 اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به شخصی که دیگری را به منظور تعقیب در مراجع ذی‌صلاح عمداً و بر خلاف واقع متهم به یکی از جرائم مواد مخدر نماید، مجازات حبس از یک تا دو سال و همچنین بیست تا هفتاد و چهار ضربه شلاق را تعیین می‌کند.

این مفاد قوانین مبارزه با مواد مخدر اهمیت ویژه‌ای برای جلوگیری از افترا و تخریب سایر افراد دارند و مجازات‌های سختی برای این اقدامات تعیین شده است.

با توجه به اینکه توهین به عنوان تهمت و افترا از جرایمی است که تحت توجه قرار دارد، لازم است تا در مورد این مسائل از یک وکیل متخصص حقوقی مشورت گرفته شود. این به عنوان یک عامل بسیار حیاتی در ارتباط با دفاع در دادگاه و حل و فصل این گونه ادعاها بسیار اهمیت دارد.

گروه وکلای ناب با بهره‌گیری از وکلای مجرب در تمام زمینه‌های کیفری آماده قبول نمایندگی شما در دادگاه در حوزه جرم تهمت و افترا می‌باشد.

 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639
تهمت و افترا

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66435447-021 و 09120717639

تهمت و افترا از طریق شبکه‌های اجتماعی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای منتشر کردن تهمت و افترا یکی از مسائلی است که در دنیای امروزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اطلاعات و ادعاها که از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، قابلیت گسترش بسیار بالایی دارند و ممکن است به طور قابل توجهی حیات و حقوق افراد را تحت تاثیر قرار دهند.

با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی ابزارهایی بسیار قدرتمند برای انتشار اطلاعات هستند، به راحتی می‌توانند برای انتشار تهمت و افترا نیز به کار برده شوند. مثلاً، افراد می‌توانند از طریق پست‌ها، نظرات یا پیام‌های خصوصی در شبکه‌های اجتماعی ادعاهایی نادرست به مردم منتشر کنند و به این وسیله به افراد یا سازمان‌ها آسیب بزنند.

در بسیاری از کشورها، اینگونه اظهارات نادرست در فضای مجازی نیز تحت تعقیب قانونی قرار می‌گیرند. در ایران نیز مطابق با ماده 16 قانون جرایم رایانه‌ای، افترا و توهین از طریق رسانه‌های مجازی نیز تحت پیگرد قانونی قرار دارند و ممکن است مجازات‌های جرمی نیز برای آنها تعیین شود.

در این موارد، مشاوره حقوقی و اقدامات قانونی بسیار حائز اهمیت است. وکیل یا مشاور حقوقی متخصص در حقوق رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند تا در مقابل ادعاهای نادرست دفاع کرده و حقوق شما را حفظ کنید.

در صورت بروز مشکلاتی در زمینه تهمت و افترا از طریق شبکه‌های اجتماعی قبل از هر اقدامی با گروه وکلای ناب تماس بگیرید و از مشاوره وکلای با تجربه ما بهره‌مند شوید.

 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639

نمونه شکوائیه جرم تهمت و افترا

از آنجا که این جرم وجوه مختلفی دارد انواع مختلف شکوائیه نیز در این خصوص وجود دارد. در این قسمت یک نمونه از شکوائیه علیه شخصی که به شخصی دیگر در محل زندگی و کار او تهمت زده، است آمده:

شکوائیه نشر اکاذیب و افترا

شاکی …………………………………… به نشانی ……………………………………….

متشکی ……………………………………….

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ………………

با سلام

احتراما به استحضار می‌رساند فردی با هویت …………….. با مراجعه مکرر به منزل واقع در …………………………………… و محل کار اینجانب واقع در ……………………………………………………. نه تنها موجبات بنده، همسایگان و همکاران را فراهم نموده است بلکه با بکار بردن الفاظ و نامناسب اقدام به تهمت و افترا نسبت به بنده نموده است. ضمناً متشکی عنه با ارائه متنی دست نویس به محل کار اینجانب صراحتاً امری را تحت عنوان ……………………. به بنده نسبت داده است که طبق قانون جرم محسوب می‌شود.

از آنجا که متشکی عنه آگاهانه و از روی قصد موجب مزاحمت اینجانب و باعث ایجاد مشکلاتی در منزل و محل کار من شده است، طبق ماده 697 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، اقدام به تحقیق، تعقیب و رسیدگی به جرائم فوق الذکر را استدعا دارم.

با تشکر و سپاس فراوان

…………………………………..

 

با توجه به پیچیدگی‌ها در مورد طرح شکوائیه‌های مختلف در خصوص این جرم بهترین کار تماس با یک وکیل کیفری با تجربه می‌باشد.

در صورت وجود هر گونه سوالی در خصوص شکوائیه جرم تهمت و افترا با دفتر وکلای ناب تماس بگیرد.

 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639