تعریف میراث فرهنگی

تمام آثاری که از گذشتگان هر کشوری باقی مانده است، میراث فرهنگی آن کشور است که یکی از وظایف نسل امروز تلاش برای حفظ این میراث فرهنگی می‌باشد.

سرقت میراث فرهنگی

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66431347-021

 

هر چند که میراث فرهنگی شامل اشیاء باستانی و همچنین آداب و رسوم یک منطقه است، ولی مسئله‌ای که ما در حوزه قوانین به بررسی آن می‌پردازیم اشیاء و آثار ملموس تاریخی می‌باشد ممکن است بسیاری از آنها توسط افراد سودجو به سرقت رفته و به خارج از کشور برده شوند.

جرم سرقت آثار تاریخی

از آنجا که سرقت آثار تاریخی صدمات جدی به میراث فرهنگی کشور وارد می‌کند، یک جرم بسیار جدی است و به تبع آن مجازات سخت‌تری نسبت به سرقت عادی دارد. اگر کسی آنار تاریخی و میراث فرهنگی را از موزه، نمایشگاه و یا اماکن مذهبی و تاریخی به سرقت ببرد و یا پنهانی به قاچاق عتقیقه و آثار تاریخی دست بزند، طبق ماده 559 قانون تعزیرات محکوم به حبس از یک تا پنج سال می‌شود.

شرایط وقوع جرم سرقت آثار تاریخی

در مورد وقوع اکثر جرائم سه رکن معنوی (سوءنیت برای انجام جرم)، مادی (جرم انجام شده) و قانونی (نتیجه و حصول جرم انجام شده) باید همزمان واقع شود. اما در مورد سرقت آثار تاریخی علاوه بر این عناصر شروع به انجام جرم هم مدنظر قرار می‌گیرد. یعنی اگر کسی شروع به کاوش با نیت یافتن آثار باستانی و عتیقه کند، مرتکب جرم شده است، حتی اگر کار کاو آثار تاریخی به نتیجه نرسد.

این شرایط برای قاچاق و خارج کردن آثار تاریخی هم وجود دارد. یعنی چنانچه فردی قصد داشته باشد آثار تاریخی و میراث فرهنگی را از کشور خارج کند و هرگونه اقدامی در این خصوص انجام دهد مجرم شناخته می‌شود.

هر چند که در نهایت موفق نشود و نتواند آثار تاریخی را از کشور خارج کند، این کار قاچاق آثار تاریخی محسوب شده و مجرم علاوه بر اینکه باید آثار تاریخی را استرداد کند، طبق ماده 561 قانون مجازات اسلامی، به یک تا سه سال حبس و پرداخت جریمه نقدی معادل دو برابر قیمت آن آثار تاریخی محکوم می‌شود.

با توجه به اهمیت بالای آثار تاریخی و جرائم مربوط به آن، چنانچه با مشکلی در این زمینه برخورد کردید، بهترین اقدام تماس با وکیل متخصص آثار تاریخی و میراث فرهنگی می‌باشد.

گروه وکلای ناب با بهره‌گیری از حضور وکلای متخصص در زمینه آثار تاریخی و میراث فرهنگی و داشتن چندین پرونده موفق در این حوزه آماده ارائه مشاوره به شما می‌باشد.
 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639
سرقت میراث فرهنگی

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66431347-021

در قانون مجازات اسلامی جرائم مربوط به سرقت و قاچاق میراث فرهنگی و آثار تاریخی بسیار اهمیت داده شده است و فصل نهم کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی و مواد قانونی 558 تا 569 به این موضوع اختصاص یافته است.

لازم به ذکر است هرگونه حفاری جهت یافتن آثار تاریخی و میراث فرهنگی ممنوع و خلاف قانون بوده و کسی که این جرم را مرتکب شود محکوم به مجازات از 6 ماه تا 3 سال حبس می‌شود. ضمناً تمام اشیاءکشف شده به نفع دولت سازمان میراث فرهنگی و تمام وسایل و ادوات مربوط به این حفاری به نفع دولت ضبط می‌گردد.

علاوه بر این اگر کسی در اماکن تاریخی و یا مذهبی که نام آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده است، اقدام به حفاری برای بدست آوردن آثار تاریخی نماید، علاوه بر مجازات‌های اشاره شده در بالا، به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم می‌شود.

قوانین مربوط به جرائم آثار تاریخی و میراث فرهنگی به قدری دقیق و سخت‌گیرانه است که طبق ماده 621 حتی اگر کسی برحسب تصادف یکی از اشیاء مرتبط با آثار تاریخی و میراث فرهنگی را بدست بیاورد و اقدام به تحویل آن به سازمان میراث فرهنگی نکند، مجرم شناخته شده و محکوم به ضبط شیء کشف شده می‌شود.

در صورت بروز هرگونه سؤالات و شبهات در زمینه جرائم مربوط به آثار تاریخی و میراث فرهنگی با گروه وکلای ناب تماس بگیرید.
 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639