تعریف جرم فروش مال غیر

بر اساس ماده ۱ قانون انتقال مال غیر، اگر کسی مالی که متعلق به دیگری است را با آگاهی از این موضوع، به شیوه‌ای به دیگری منتقل کند، چه به صورت مالی (عینا) یا از لحاظ منفعت و بدون مجوز قانونی، جرم فروش مال غیر را مرتکب می‌شود.

به بیان دیگر، دخل و تصرف در اموال دیگران مانند فروش بدون اطلاع و رضایت صاحب مال ارتکاب جرم فروش مال غیر است و نوعی تجاوز به مالکیت دیگران است. فرد مرتکب، افراد را فریب داده و خود را مالک اموال دیگران معرفی می‌کند و در واقع از خریدار و مالک کلاهبرداری می‌کند، اقدام به فروش اموال دیگران می کند و به اینکار، فروش مال غیر می‌گویند.

فروش مال غیر

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66431347-021

 

فروش مال غیر هم مانند هر جرم دیگری دارای سه رکن مادی، معنوی و قانونی می‌باشد تا جرم واقع شود.

 

  • رکن مادی که شامل اقدام به فروش مال غیر بدون اجازه قانونی یا رضایت مالک می‌شود.
  • رکن معنوی که شامل اقدام عنوی به فروش مال غیر از روی سوءنیت میشود.
  • رکن قانونی که به صراحت در ماده قانونی راجع به فروش مال غیر مصوب 1308 و قانون مصوب تشدید مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری است.

 

لازم به ذکر است که مجازات‌ها و الزامات قانونی جرم فروش مال غیر به حوزه قضایی مربوطه و نوع مال وابسته است و ممکن است متفاوت باشد. بنابراین مشاوره با یک وکیل متخصص در مورد جرم فروش مال غیر بسیار مهم و ضروری است.

با تماس با گروه حقوقی وکلای ناب بهترین مشاوره را در مورد جرم فروش مال غیر کسب کنید.
 021-66431346 و 66431347-021 و 09120717639

 

شکایت از جرم فروش مال غیر

زمانیکه شکایت فروش مال غیر را ثبت می‌کنیم، بسیار حائز اهمین است که تمام اطلاعات خاص برای اطمینان از بررسی و تعقیب پرونده باید ارائه شود. اطلاعاتی مانند شناسایی همه افراد درگیر جرم فروش مال غیر و ارائه نمودن تمام شواهد و مدارک و شرح کامل ماهیت شکایت. بعلاوه، شاکی باید دلیل منطقی جهت اعتقاد به وقوع جرم فروش مال غیر داشته باشد و صراحتاً آن را بیان کند و مشخص کند که چه کسی مسئول است.

 

مهلت شکایت فروش مال غیر

فروش مال غیر مانند بسیاری از جرائم دیگر مشمول مرور زمان می‌شود. طبق ماده‌های 105 و 106 قانون که در سال 1392 تصویب شد مهلت شکایت فروش مال غیر 10 سال از زمان وقوع جرم می‌باشد. و البته مطابق قانون کاهش مجازاتهای تعزیری، اگر مالی که جرم فروش مال غیر بر آن واقع شده است کمتر از 100 میلیون تومان باشد، مهلت شکایت فوش مال غیر فقط 1 سال از زمان اطلاع از جرم است. در غیر اینصورت جرم فروش مال غیر مشمول مرور زمان می‌شود.

فروش مال غیر

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66431347-021

 

مجازات فروش مال غیر

طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات فروش مال غیر شامل حبس از یک تا هفت سال به اضافه پرداخت جزای نقدی معادل مال اخذ شده و برگرداندن آن به مالکش و البته جریمه دولتی می‌شود.

 

معامله معارض و تفاوت آن با فروش مال غیر

فروش مال غیر، فروختن اموال دیگران بدون مجور می‌باشد ولی معامله معارض نوعی جرم کلاهبرداری است که در آن فرد مال متعلق به خود را دوبار و به دو نفر متفاوت می‌فروشد. یکبار با سند عادی و بار دوم با سند رسمی و در واقع همزمان دو معامله بر روی یک مال انجام شده و تحت عنوان کلاهبرداری قابل پیگرد می‌باشد.

درباره کلاهبرداری بیشتر بدانید

با توجه به حساسیت موضوع جرم فروش مال غیر و تشابهاتی که ممکن است با سایر جرائم داشته باشد حتما در صورت متهم شدن به جرم فروش مال غیر و یا شکایت در این مورد با یک وکیل متخصص تماس بگیرید.

مجموعه حقوقی وکلای ناب با بهره گیری از مجرب‌ترین وکلا در این خصوص آماده ارائه خدمات به شما می‌باشند.
 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639