تعریف خیانت در امانت

این جرم یکی از جرایم ویژه محسوب می‌شود که نتیجه سوء رفتار شخصی است که به او اعتماد شده و به عنوان امین شناخته شده‌ است.

در تعریف این جرم، به معنی استعمال، تصاحب، تلف یا مفقود نمودن مالی است که به شخصی به امانت سپرده شده و بر اساس توافق، باید استرداد یا به مصرف معین رسانده شود.

در قدیم این جرم در زمره جرائم غیر قابل گذشت بود و مجازات آن از 6 ماه تا 3 سال تعیین میشد. ولی از اردیبهشت سال 1399جرم در گروه جرائم قابل گذشت قرار گرفت و با توجه به قانون کاهش مجازات برخی از جرائم تعزیری مجازات آن، به نصف، یعنی از 3 ماه تا 1/5 سال تبدیل شد.

خیانت در امانت

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66431347-021

 

افراد برای شکایت در خصوص جرم خیانت در امانت در ابتدا باید یک شوائیه براساس نمونه شکوائیه موجود تنظیم کنند و سپس فایل مربوطه را بر روی سی دی و یا فلش ذخیره نموده و یکی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنند. البته دفاتر خدمات الکترونیک قضایی متن های از پیش آماده شده‌ای در این خصوص دارند که شاکی می‌تواند از آنها استفاده کند.

گروه وکلای ناب می‌تواند در خصوص شکایت از موضوع خیانت در امانت بهترین مشاوره را به شما ارائه دهد.
 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639

 

شرایط لازم جهت وقوع جرم خیانت در امانت:

  • موضوع جرم باید یک مال و یا وسیله‌ای برای تحصیل مال باشد.
  • موضوع مورد بحث باید از طرف مالک و یا متصرف قانونی به امانت سپرده شود.
  • مال باید از یکی از راههای قانونی و با شرط استرداد یا به مصرف مشخصی رساندن، به امانت سپرده شده باشد. در غیر اینصورت جرم خیانت در امانت رخ نداده است.
  • بین کار مرتکب جرم خیانت در امانت و ضرر مالک قانونی باید رابطه علیت وجود داشته باشد.

 

انواع خیانت در امانت شامل موارد زیر می‌شود:

 

استعمال: استفاده یا مصرف کردن مال امانی بدون اجازه مالک. مثلاً اگر شخصی مقداری طلا را به امانت بگذارد و بدون اجازه‌اش از آن استفاده کنید، جرم خیانت در امانت رخ داده است.

 

اتلاف: هدر یا نابود کردن مال امانی به طور عمد و با سوء نیت، چه به طور مستقیم و چه به طور غیر مستقیم.

 

مفقود کردن: خارج کردن مال از کنترل مالک با سوء نیت. در این مورد، کوتاهی یا سهل‌انگاری امین در مفقود شدن مال تنها از نظر حقوقی قابل پیگیری است و امین از نظر کیفری مسئولیتی ندارد.

 

تصاحب: رفتار مالکانه امانت‌دار با مالی که به او امانت داده شده، مانند فروش مال یا گرو گذاشتن مال و خودداری از بازگرداندن مال به صاحب و مالک قانونی. به محض اینکه مالک مال خود را طلب کند و امین از بازگرداندن مال خودداری کند، جرم اتفاق افتاده و نیازی نیست که حتما تصاحب و تصرف به ضرر مالک باشد.

 

تفاوت بین جرم خیانت در امانت با سرقت و کلاهبرداری:

جرائم خیانت در امانت، کلاهبرداری و سرقت کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند ولی گاهی اوقات به جای یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.

در کلاهبرداری، مجرم آگاهانه اقدام به فریب و اغفال فرد می‌کند. در حالیکه در جرم خیانت در امانت فریبی در کار نیست و شخص آگاهانه و از روی اراده خویش مال خود را به دیگری می‌سپارد. در سرقت هم که سارق مال را بطورت مخفیانه می‌رباید.

مجازات جرم سرقت و کلاهبرداری به مراتب بیشتر از جرم خیانت در امانت است. در این زمینه، مشاوره با یک وکیل خبره در خیانت در امانت می‌تواند کمک کند تا فهم بهتری از نحوه پیگیری چنین پرونده‌هایی داشته باشید.

می‌توانید با دفتر وکلای ناب تماس بگیرید تا از کارشناسان مجرب این مجموعه در مورد جرم خیانت در امانت بهره‌مند شوید.
 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639
خیانت در امانت

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66431347-021

 

این جرم نیز مانند هر جرم دیگری باید دارای سه رکن اصلی باشد تا بطور قانونی جرم شناخته شود:

 

  1. رکن قانونی: که بر اساس ماده 674 قانون مجازات اسلامی تعیین می‌شود و باید مصداق موارد بیان شده در این ماده قانونی باشد تا این جرم واقع شود.
  2. رکن مادی: که به عمل مجرمانه خیانت در امانت اشاره دارد. یعنی باید انجام این فعل واقع شده باشد که به مالک خسارت وارد شود.
  3. جنبه معنوی جرم که از دو بخش سوءنیت عام و سوءنیت خاص تشکیل شده است:
 

    • سوءنیت عام: یعنی جرم باید بصورت عمدی و آگاهانه اتفاق بیفتد.
    • سوءنیت خاص: یعنی جرم با اراده و قصد زیان رساندن به دیگران باشد.
 

مجازات جرم خیانت در امانت

در قانون مجازات اسلامی سال 1392 این جرم غیر قابل گذشت بود و مجازات آن، حبس از شش ماه تا سه سال بود.

براساس ماه 104 قانون کاهش حبس مجازات تعزیری در سال 1399 به جرم قابل گذشت تغییر پیدا کرد و حداقل و حداکثر مجازات آن نصف شد یعنی به حبس از سه ماه تا یک سال نیم تقلیل یافت.

 

با توجه به مسائل بیان شده و شباهت زیاد جرم خیانت در امانت به جرائم سنگین‌تر دیگر، بهتر است قبل از هر اقدامی با وکیل متخصص مشورت نمایید.

گروه وکلای ناب بهترین و ساده‌ترین راه حل را در مورد رفع اتهامات در مورد جرم خیانت در امانت به شما ارائه می‌دهند. با ما تماس بگیرید.
 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639