اخذ مجوز پایان کار

اخذ مجوز پایان کار یکی از مراحل مهم در فرایند ساخت و ساز ساختمانها است که معمولاً پس از اتمام پروژه‌های ساختمانی انجام می‌شود.

در واقع در تمام مناطق شهری پس از اتمام ساخت بنا مالک ساختمان باید از شهرداری محلی که ملک در آن ساخته شده است درخواست مجوز پایان کار بنماید. بعد از درخواست مجوز پایان کار، شهرداری کارشناسان و مأموران خود را برای بازدید از ملک مورد نظر می‌فرستد تا ساختمان را بر اساس نقشه‌ای که قبلا توسط خود شهرداری تصویب شده بود، بررسی نمایند.

اخذ مجوز پایان کار

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66435447-021 و 09120717639

الزام به اخذ مجوز پایان کار یکی از الزامات اصلی برای انتقال سند رسمی می‌باشد. این مرحله در واقع تضمین می‌کند که ساختمان به صورت کامل و بر‌اساس استانداردها و مقررات فنی ساخته شده است و مناسب برای استفاده است.

اخذ مجوز پایان کار معمولاً به همراه ارائه مدارک و گزارش‌های فنی انجام می‌شود که نشان دهنده این موضوع است که ساختمان به طور کامل مطابق با مقررات فنی و ایمنی‌ مورد نیاز ساخته شده است.

مراحل اخذ مجوز پایان کار شامل امور زیر می‌شود

تکمیل کلیه فازها و زیرساخت‌های ساختمانی و ایمنی

این شامل کلیه عملیات ساخت، نصب تجهیزات و برقراری امکانات ایمنی و ضد حریق در ساختمان می‌شود.

ارائه گزارش‌های فنی

این گزارش‌ها شامل بررسی‌های فنی انجام‌شده و تضمین کیفیت و ایمنی ساختمان است. این گزارش‌ها معمولاً توسط مهندسان مجرب صادر و ارائه می‌شود.

بازدید و تأیید مقامات مربوطه

مقامات مربوطه معمولاً بازدیدی از ساختمان انجام داده و مطمئن می‌شوند که همه موارد فنی و ایمنی مرتبط رعایت شده است.

اخذ مجوز پایان کار

پس از تکمیل تمامی مراحل و تأیید فنی، مجوز پایان کار به مالک یا سازنده ساختمان صادر می‌شود که نشان‌دهنده قانونی بودن واقعیت ساختمان و آماده برای استفاده آن است.

نکته: با توجه به افزایش ساخت و ساز در شهرهای بزرگ دقت و سخت‌گیری‌های شهرداری نسبت به مقررات اجرایی ساختمان سازی افزایش یافته است. بعنوان مثال تأییدیه آتش نشانی و آسانسور برای تمامی ساختمانهای احداث شده در تهران الزامی می‌باشد و در صورت عدم ارائه آنها شهرداری مجوز پایان کار را بای ملک صادر نمی‌نماید.

برای اخذ مجوز پایان کار و اطمینان از اینکه همه چیز مطابق با قوانین و مقررات است، مشاوره و همکاری با مهندسان و وکلای مجرب در این زمینه حیاتی است.

گروه وکلای ناب با سالها تجربه در زمینه تمام امور ملکی آماده ارائه مشاوره در زمینه اخذ مجوز پایان کار به شما عزیزان می‌باشد.

 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639

صدور مجوز پایان کار

پس از پایان این مراحل، در صورتیکه ساختمان مورد تأیید شهرداری باشد و شرایط اخذ مجوز پایان کار را کسب کند، در صورتیکه مواردی مانند خلافی و یا بدهی قانونی وجود نداشته باشد، شهرداری مدرکی تحت عنوان مجوز پایان کار را صادر می‌کند که نشان دهنده این است که ساختمان آماده بهره برداری و استفاده می‌باشد.

اهمیت مجوز پایان کار ساختمان

از آنجا که مجوز پایان کار یک امر ضروری جهت بهره‌برداری از ساختمان می‌باشد، تنها در صورت صدور این مجوز می‌توان اقدام به دریافت سند رسمی و سند تفکیکی برای ملک نمود. بعلاوه انشعابات آب، برق و گاز نیز تنها با ارائه مجوز پایان کار امکان‌پذیر است.

اما گاهی افرادی که مکلف به دریافت گواهی پایان کار ساختمان می‌باشند، حال به دلیل تخلفاتی که در حین ساخت ملک انجام شده و یا هر دلیل دیگری از اقدام به دریافت این مجوز خودداری می‌کنند. در صورت وقوع چنین تخلفی مالک می‌تواند علیه سازنده شکایت کرده و از طریق قانونی اقدام به اخذ مجوز پایان کار نماید.

در بعضی موارد هم فروشنده متعهد به دریافت این گواهی بوده و بعد از فروش ملک ا این کار امتناع می‌کند. در این صورت چون خریدار نمی‌تواند اقدام به دریافت سند رسمی نماید، می‌تواند علیه فروشنده شکایت کرده و دعوای الزام به اخذ مجوز پایان کار را مطرح کند و اگر در موعد مقرر تحویل نگرفت اقدام به طرح دعوای الزام به تحویل ملک نماید.

در تمام این موارد دادگاه پس از بررسی موضوع حکم الزام متعهد به دریافت گواهی پایان کار را صادر و متعهد را ملزم به اجرای حکم می‌نماید.

اخذ مجوز پایان کار

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66435447-021 و 09120717639

با توجه به پیچیدگی‌ها و تعدد موارد در هر یک از موارد در صورت مواجهه با چنین مشکلی چه بعنوان سازنده، مالک، فروشنده و خریدار بهترین کار تماس با یک وکیل ملکی کارآزموده است.

گروه وکلای ناب با داشتن چندین پرونده موفق در خصوص دعاوی مربوط به اخذ مجوز پایان کار آماده ارائه مشاوره در این زمینه و قبول نمایندگی شما در دادگاه می‌باشد.

 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639

کمیسیون ماده 100

کمیسیون ماده ۱۰۰ یکی از اصولی‌ترین مواردی است که در انجام پروژه‌های ساختمانی در ایران مطرح می‌شود. اصطلاح “کمیسیون ماده ۱۰۰” به واحدی اشاره دارد که مسئول بازرسی و ارزیابی تخلفات و ضوابط ساختمانی می‌باشد. این کمیسیون به منظور حفظ استانداردهای ساختمانی، ایمنی عمومی و جلوگیری از نقض قوانین و مقررات مربوط به ساخت و سازها فعالیت می‌کند.

این کمیسیون وظایف گوناگونی از جمله بازرسی مکان های ساخت و ساز، بررسی مستندات فنی و مهندسی، اطمینان از رعایت ضوابط ایمنی و بازرسی مراحل مختلف ساختمان را برعهده دارد. در واقع، این کمیسیون نقش مهمی در ارتقای کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها و تضمین رعایت مقررات و ضوابط مرتبط با ساخت و سازها دارد.

همکاری با این کمیسیون و رعایت دقیق ضوابط و مقررات می‌تواند به اجرای موفقیت‌آمیز و قانونی پروژه‌های ساختمانی کمک شایانی کند. در همین راستا، مشاوره با وکلای مجرب و حضور حقوقی قوی در امور مربوط به کمیسیون ماده ۱۰۰ امری ضروری و حیاتی به شمار می‌رود.

چنانچه برای ملکی گواهی پایان کار درخواست شده باشد دارای خلافی باشد، طبق کمیسیون ماده 100 شهرداری، مشمول جریمه می‌شود. حال اگر مالک جریمه تعیین شده را پرداخت نماید تمدید پروانه ساختمان یا اخذ مجوز پایان کار امکان‌پذیر است. اما در غیر این صورت، اگر جریمه پرداخت نشود، پروند ملک مذکور به کمیسیون تجدید نظر ماده 100 شهرداری ارجاع داده می‌شود که در این حالت کمیسیون ماده 100 میتواند رأی به تخریب ساختمان بدهد.

البته می‌توان به رای کمیسیون ماده 100 شهرداری اعتراض نمود. مرجع ذی‌صلاح به رأی قطعی کمیسیون ماده 100 دیوان عدالت اداری می‌باشد. چنانچه دیوان عدالت اداری تصمیم کمیسیون ماده 100 شهرداری را نقض نکند، شهرداری ظرف مدت 2 ماه مستقیماً اقدام به تخریب ساختمان می‌نماید و هزینه‌ها را از مالک دریافت می‌کند.

دعاوی الزام به اخذ پایان کار ساختمان

دعاوی الزام به اخذ مجوز پایان کار یک مفهوم حائز اهمیت در عرصه‌ی حقوق ساختمانی است. وقتی یک فرد یا شرکت معماری یا ساختمانی یک پروژه‌ی ساختمانی را انجام می‌دهد، پس از اتمام کارهای ساخت و ساز، باید گواهی پایان کار یا مجوز نهایی را از مراجع ذی‌صلاح دریافت کند. این گواهی نشان دهنده‌ی این است که ساختمان تا آن زمان که اجرای مقررات و ضوابط مربوط به ساخت و ساز را رعایت می‌کند و مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه دریافت کرده است.

 

اگر کسی تلاش کند تا بدون اخذ گواهی پایان کار یک ساختمان را به کار ببرد یا از نظر حقوقی یا فنی نقص‌های جدی داشته باشد، می‌توانند افراد یا مراجع مختلف دعاوی الزام به اخذ گواهی پایان کار را علیه آن فرد یا شرکت اقدام کنند. در نتیجه، اینجاست که وجود یک وکیل متخصص حقوقی که توانایی دفاع در دعاوی مربوط به اخذ گواهی پایان کار را دارد، بسیار حیاتی است.

 

در این دعاوی، مواردی مانند رعایت نکردن مقررات ساختمانی، اشکالات ایمنی، نقض قوانین ساختمانی و سایر موارد مرتبط به نقض قوانین و مقررات مربوط به ساختمان‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از این رو، امری مهم است که افراد و شرکت‌ها در انجام پروژه‌های ساختمانی به دقت این مستندات و مجوزها را رعایت کنند تا از ورود به دعاوی الزام به اخذ گواهی پایان کار جلوگیری شود.

 

از آنجا که سازنده ملک جواز ساخت ملک را از شهرداری دریافت می‌کند، باید طبق همان پروانه اقدام به ساخت و ساز نماید. همچنین او موظف است تمام مدارک لازم را جهت اثبات ساخت ملک براساس موازین و تعهدات از پیش تعیین شده به شهرداری ارائه نماید و اقدام به اخذ مجوز پایان کار بنماید. به این دلیل که ممکن است شهرداری به عنوان مرجع ذیصلاح سازنده را در ارتباط با تخلفاتی که در حین ساخت رخ داده است جریمه کرده و گاهاً حکم به تخریب ملک بدهد، الزام به اخذ مجوز پایان کار معمولاً بر عهده سازنده ساختمان می‌باشد.

 

ولی در مواردی پیش می‌آید که حتی با رعایت تمام موارد قانونی سازندگان در اخذ مجوز پایان کار دچار مشکل می‌شوند.

گروه وکلای ناب با بهره‌گیری از باتجربه‌ترین وکلای ملکی آماده ارائه خدمات به سازندگان جهت اخذ مجوز پایان کار می‌باشد.

 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639

از سوی دیگر اگر سازنده ساختمان در موعد مقرر اقدام به اخذ مجوز پایان کار نکند مالک می‌تواند به مراجع قضایی مراجعه نموده و دادخواست الزام به اخذ پایان کار را تقدیم دادگاه نماید. در صورتیکه سازنده محکوم شود و وی از اجرای حکم اخذ مجوز پایان کار امتناع نماید، مالک می‌تواند با هزینه مالک اقدام به دریافت مجوز پایان کار نماید.

نکته: دادگاه ذی‌صلاح به رسیدگی به دعوی الزام به اخذ پایان کار، دادگاه محلی است که مجوز پایان کار در آن درخواست شده است.

مدارک مورد نیاز جهت طرح دعوی الزام به اخذ مجوز پایان کار

اصل سند مالکیت

مدارک هویت ( شناسنامه و کارت ملی مالک و یا وکیل قانونی )

تسویه فیش عوارض و نوسازی شهرداری

مبایعه نامه و یا قولنامه

مدارک مورد نیاز جهت طرح دعوی الزام به اخذ مجوز پایان کار

با توجه به موارد ذکر شده، جهت طرح دعوای الزام به اخذ مجوز پایان کار، در ابتدا لازم است در سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا ثبت نام انجام شود که این ثبت نام از طریق دفاتر خدمات قضایی امکان‌پذیر است. در این قسمت یک نمونه دادخواست الزام به اخذ مجوز پایان کار ارائه شده است.

نمونه دادخواست الزام به اخذ مجوز پایان کار

برای دریافت مشاوره با کارشناسان حقوقی ما در ارتباط باشید. 66435446-021 و 66435447-021 و 09120717639

هزینه دعوای الزام به اخذ مجوز پایان کار

همانطور که می‌دانید تمام دعاوی حقوقی نیازمند پرداخت هزینه دادرسی می‌باشند. در این دادخواست نیز میبایست شاکی هزینه‌ای جهت دادرسی پرداخت نماید که بر اساس نرخ تعرفه خدمات قضایی در هر سال تعیین می‌شود. هزینه دادرسی مربوط به دعوای الزام به اخذ مجوز پایان کار بر اساس هزینه دادخواست های غیر مالی است.

هرچند که برخی از این هزینه‌ها مشمول هزینه‌های غیر منقول است و نیاز به محاسبه قیمت بر اساس منطقه ملک ساخته شده است، اما سامانه ثبت دادخواست آن را بر اساس خواسته‌ای غیرمالی محاسبه می‌کند. تعرفه خدمات قضایی دعاوی غیر مالی در سال 1401، متناسب با نوع دعوی، از چهل تا هشتاد هزار تومان می‌باشد که بایدخواهان آن را پرداخت کند.

خواهان می‌تواند همزمان با ارائه دادخواست به دادگاه تمام خسارات قانونی از جمله هزینه دادرسی را نیز طلب کند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص الزام به اخذ مجوز پایان کار با گروه وکلای ناب تماس بگیرید.

 021-66435446 و 66431347-021 و 09120717639